Erziehungs- und Bildungswissenschaften



About us: English Version

Welcome to the Homepage of the Working Group: “Early Childhood and Primary School Education”!

 

The core fields of our activities are:

 

Professionalization

The ability to reflect on schools, day care facilities, learning, teaching, and children’s development processes with critical distance is one of the main preconditions for professional teaching and education. We support our students in their development of a professional and reflective habitus through discursive analyses of scientific theories, research knowledge, and their own subjective theories. Researchorientated learning also plays an important role in our teaching. Students are given the possibility to do their own accompanied research projects relevant to their future occupations. Students are meant to develop a researchorientated learning attitude as well as an analytic distance, empowering them to initiate, accompany, support, and evaluate learning processes on an empirical base in the future. In the field of research, we are working to differentiate questions about professionalization.

 

Pedagogy of Early Childhood and Primary School/ Research on Learning Processes

Our own research projects, as well as the the critical examinations of international research findings on early childhood and classroom teachings, represent our constant efforts to infer evident consequences of pedagogical and didactical acting in kindergartens and primary schools. Central to our interests are didactical models and concepts that support active constructions of knowledge as well as elementary and basic education. The connectivity of children’s education processes, regarding their transition from kindergarten to primary to secondary schoolings, is one of our main issues in research and teaching. One important question we work with is; how can children’s learning processes be arranged, accompanied, and valuated under the precondition of diversity and today’s pluralistic society.

 

Action Research and Transfer of Findings and Knowledge

Our research on learning processes as well as the development of educational institutions aim to improve the development and learning possibilities in early childhood education and classroom teaching. We place value in the relevance of our research for practitioners. Because of this, we are very interested in the intellectual exchange of teachers and pedagogical workers.

 

 

We greatly value getting into contact with international scientists as well as researchers and practitioners in the field of early childhood and primary school education. This enables us to exchange ideas and findings, broaden our knowledge of other perspectives, and pursue joint research projects. If interested in our work and/or further collaboration, please feel free to contact us. At the moment we have persons speaking English, Spanish, French and Turkish in our team.

 

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Kontakt

 

Sekretariat
Reinhilt Schultze
Gebäude: GW 2; Raum: A2520
Tel: +49 (0421) 218-69024
Fax: +49 (0421) 218-4043
Mail: hilschu@uni-bremen.de

 

Erreichbarkeit persönlich und per Telefon:
Mo & Do: 13:00 bis 15:00 Uhr
Di: 8:00 bis 15:00 Uhr
Fr: 8:00 bis 10 Uhr

 

Ein Lageplan der Universität Bremen kann hier eingesehen werden.

 

 

 

Neuigkeiten im Arbeitsbereich

 

Arbeitsbereich bei der Grundschulforschungstagung in Frankfurt

Der Arbeitsbereich ist bei der 27. Jahrestagung der DGfE-Kommission Grundschulforschung und Pädagogik der Primarstufe sowie bei der Nachwuchstagung an der Goethe-Universität Frankfurt vom 23.09. bis zum 26.09. u.a. mit Symposiumsausrichtung, Vortrag sowie Posterpräsentationen vertreten. Nähere Informationen sind unter Aktuelles zu finden.

 (eingestellt am: 28.09.2018)

 

 

 

Vortrag von Prof. Dr. Robert Baar am 2.7.2018 auf dem Grazer Grundschulkongress

Im Rahmen des Grazer Grundschulkongresses "Forschungsperspektiven und Entwicklungslinien" hält Prof. Dr. Robert Baar am 2. Juli 2018 an der Pädagogischen Hochschule Steiermark einen Vortrag mit dem Titel "Differenz(de)konstruktionen von Kindern in Gesprächen über Familie". Informationen zur Tagung finden Sie hier: www.ggsk.at

 (eingestellt am: 26.06.2018)

 

 

 

Eröffnungsvortrag von Prof. Dr. Robert Baar bei der Hospiz-Fachtagung

Prof. Dr. Robert Baar hält am 21.06.2018 in Essen den Eröffnungsvortrag auf der Fachtagung "Das NEUE 'Hospiz macht Schule'. Hospizarbeit in Grundschulen und weiterführenden Schulen" der Bundesakademie für Hospizarbeit, Palliative Care und Trauerhilfe. Den Flyer zur Fachtagung finden Sie hier.

 (eingestellt am: 18.06.2018)

 

 

 

Vortrag von Prof. Dr. Robert Baar auf dem 19. AMSE-AMCE-WEAR-Kongress in Suceava, Rumänien am 6. Juni 2018

Prof. Dr. Robert Baar nimmt vom 4. bis zum 7. Juni 2018 am 19. AMSE-AMCE-WEAR-Kongress "Given the Increase in Inequalities, What Role Should Be Assumed by Education? Issues, policies, actors, practices" an der Stefan cel Mare University in Suceava, Romania teil und hält dort einen Vortrag mit dem Titel "Combating the Exclusion of Pupils who are Part a Modern Form of Family".

 (eingestellt am: 30.05.2018)

 

 

Buchbeitrag "Der Übergang von der Primarstufe in den Sekundarbereich" von Prof. Dr. Robert Baar erschienen

Der Aufsatz "Der Übergang von der Primarstufe in den Sekundarbereich. Herausforderungen und Chancen für Kinder" von Prof. Dr. Robert Baar ist im Band "Kinder beim Übergang begleiten. Von der Anschlussfähigkeit zur gemeinsamen Verantwortung" (Hrsg.: Marion, Gutzmann/Maresi Lassek, Frankfurt a.M.: Grundschulverband, S. 37-46) erschienen.

(eingestellt am: 16.05.2018)

 

 

Gastprofessur von Prof. Dr. Robert Baar in La Paz/Bolivien

Prof. Dr. Robert Baar befand sich vom 9. bis zum 20.4.2018 für eine Gastprofessur in La Paz/Bolivien am CEPIES-Institut der Universidad Mayor San Andrés. Er erteilte dort das Seminar "Educación de niños y jovenes en igualdad de género" (Geschlechtergerechte Bildung für Kinder und Jugendliche) für Doktorand*innen und beriet diese in ihren Forschungsvorhaben. Link zur Institution: cepies.umsa.bo

(eingestellt am: 16.05.2018)

 

 

Publikation "Außerschulische Lernorte: didaktische und methodische Grundlagen"

Anfang April 2018 ist das Buch "Außerschulische Lernorte: didaktische und methodische Grundlagen" von Prof. Dr. Robert Baar und Prof. Dr. Gudrun Schönknecht im Beltz-Verlag erschienen. Informationen zum Buch finden sich hier.

(eingestellt am: 05.04.2018)